"תראו מה שצבע יכול לעשות", הייתה סיסמת פרסום לצבעים. וכן, אנחנו כבר יודעים שכאשר מדובר ברכב חבילות צבע ואפילו שינויים בגוונים של מספר חלקים יכולים לעשות נפלאות. מותגי יוקרה, כמו אודי, ב.מ.וו ומרצדס עשו קריירה והביאו להכנסות מפוארות בעזרת חבילות כאלה.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מרשימים

לנד רובר דיסקברי ספורט העניק דוגמא נפלאה ואפילו מפתיעה לחשיבות הצבע. ובכן, עיקר השינוי ברכב שהגיע לאחרונה לארץ והתייצב כאן ברמת הגימור 'R-דיינמיק' הוא בחבילת השחרה לסבכה, מראות וכיתובים, ובנוסף חישוקי "20 בגימור מיוחד.

אם כמוני לא התחברתם לכינוי "דיסקברי ספורט", גם כי הדגם לא נראה מספיק ספורטיבי כעולה משמו או אופנתי כאשר הוא עומד ליד לנד רובר ריינג' איווק – המפגש עם גרסת P250 המוצעת כעת רק עם אותה חבילת 'R-דיינמיק' ישנה את דעתכם.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

במבט ראשון נראה שהרכב עבר מתיחת פנים מוצלחת. השינויים אינם גדולים אבל הם בדיוק אלה שהופכים רכב אפרורי למושך יותר; כך הסבכה וכונס האוויר הקדמי בשחור פסנתר מבריק, ההדגשים בפגושים, חצאיות המגן וכיסויי הכנפיים בצבע מרכב ולא בשחור, וגם הפגוש האחורי זכה לשיפור קוסמטי.

כל אלה יוצרים אשליה כאילו דיסקברי ספורט נמוך וספורטיבי יותר, והתוצאה היא רכב שנראה מצוין לכשעצמו, יכול לחנות ללא בעיית הופעה גם לצד איווק; כעת הוא כבר לא נראה כמו האח הפחות אטרקטיבי.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מתחדשים

לפי המקובל בתעשיית הרכב, אורך החיים של דור אחד של דגם הוא שש שנים, ודיסקברי ספורט שהוצג ב-2014 הוא דגם קשיש ביותר. עם זאת, ב-2019 עבר הדגם מתיחת פנים שכללה מעבר לגרסה עדכנית של הרצפה LR-MS המשרתת גם את איווק וצויד במערכות הנעה חדשות, כולל כאלה עם מערך היברידי־מתון (48 וולט) והיברידי נטען־רשת. חלל תא הנוסעים תוכנן מחדש וגם זה של תא המטען, להגדלת הנפח ב־5%, נעשו שינויים בסביבת הנהג ונוספה מולטימדיה חדשה – ובמסגרת השינויים החיצוניים נוספה ערכת העיצוב 'R-דיינמיק'.

ובכן, אותו דיסקברי ספורט שב לכאן, יש לו שבעה מקומות והוא מוצע בגרסת P250 שיש לה 249 כ"ס וברמת הגימור 'HSE R-דיינמיק'; המחיר: 467,000 שקלים.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מתרשמים

גם בתא הנוסעים נעשו עדכונים שהם יותר מאשר דוושות בגימור ספורטיבי והוספת פקדי הילוכים מאחורי ההגה. דיפון התקרה השחור ובייחוד ריפוד העור הנאה בגווני שחור לבן – הנושא את הכינוי המלכותי "ווינדזור" – תורמים להופעה העשירה. אהבנו את תאורת הלד האדפטיבית שמגיעה בגימור זה, ופעולתה בלילות מרשימה. בעדכון הקודם שיפרו אנשי לנד רובר את האיכות בסביבת הנהג וגם את מרכיבי העיצוב שלה; כעת זה אפילו נראה טוב יותר. 

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

סימני הגיל מורגשים משהו בצג המרכזי שגודלו "10, וזה נראה מעט צר וסובל מהשתקפויות בימי קיץ בוהקים. מרכז סביבת הנהג עם לוח השליטה המיוחד בבקרת האקלים נראה גם היום יפה ומיוחד. הבעיה שהתפעול קצת מורכב והתגובה לשינויים במרכיבי המיזוג, שלא לדבר על כאלה במצבי הניהוג (נעשים דרך פקד הטמפרטורה לנוסע) איטית ואלה דורשים יותר מדי לחיצות. 

האבזור עשיר, וכלל בין השאר מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת האחורי ולמושב הנהג, תאורת אווירה משתנה. עם זאת, חסרים מרכיבים להם מצפים ברכב במחיר כזה, כמו אוורור למושבים. מפרט הבטיחות עדכני ונרחב, אך תפעול המערכות אינו תמיד ברור ותיקון סטייה מנתבי נעשה באופן מעט בוטה. 

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

מושב הנהג נוח גם אם מעט רך מדי. תנוחת הנהיגה הגבוהה וזווית השמשה האנכית יוצרות תחושה כי הרכב גדול ממה שהוא, וכי הוא חסון כנדרש מרכב של לנד רובר.

עם פתיחת הדלת האחורית מתגלים מרחב מצוין, מושבים נוחים שמתכוונים למרחק ולזווית ופתחי מיזוג עם שליטה בעוצמה, ואלה נמצאים גם בשורה השלישית. לשורה השלישית קצת קשה להידחק, והמקום מתאים כרגיל בעיקר לילדים; מרווח הראש נאה, אבל תנוחת הישיבה נמוכה, וצריך גם כישרון הנדסי כדי למקם את כפות הרגליים, בייחוד כאשר יושבים מימין – ועדיין, המרחב לשבעה מפתיע לרכב שאינו גדול. במצב כזה תא המטען זעיר אך קיפול מושב או שניים ייצור נפח יעיל, אך חבל שלא נותר מקום לכיסוי התא.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מאיצים

בגרסת P250 מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים, וזה מייצר 249 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-37.2 קג"מ בין 1300 סל"ד ל-4500 סל"ד, ליצירת רצועת כוח רחבה ועמוקה. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים, ההנעה כפולה, וכל הנ"ל מסדרים לרכב האצה של 8.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ועד ל-224 קמ"ש. 

לא רק במפרט. הביצועים בפועל טובים, והרכב צובר מהירות היטב. פעולת המנוע נעימה, שקטה ומעודנת, ופעולת מערך הדימום/התנעה מוצלחת אף היא. כאשר הסל"ד עולה נשמע טון גברי אך לא מוגזם ומצטרפים אליו גם קולות גדישה. 

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

התגובה להאצה מהמקום אינה מיידית ומורגשת השהייה עם הלחיצה על דוושת התאוצה, והאצות הביניים הנדרשות לעקיפה בעומס אינן נחושות בגלל שהורדת ההילוכים אינה מיידית. עם זאת, שילוב ההילוכים בתיבה רך ונעים. 

צריכת הדלק לא התעלתה; ביום המבחן ובתוואי מאמץ היא הייתה 7.1 ק"מ/ל' ובשיוט בין-עירוני 9.2 ק"מ/ל'.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

נעים

נוחות הנסיעה טובה למדי בעיר, והמתלים סופגים כיאות את השיבושים גם כאשר אלה מורכבים. עם זאת, ריסון הפעולה שלהם לאחר אותו מפגש טוב פחות בגלל כיול רך ומהלך מעט ארוך. ככל שעולה מהירות הנסיעה ועוברים לכבישים בין-עירוניים, כך משתפרת הנוחות. במהירויות גבוהות נשמעים רעשי רוח ובמקרים מסוימים גם רעשי מתלים. 

בשבילים משדר דיסקברי ספורט חוסן מבני, והוא מתמודד היטב עם בורות ושקעים. נחמד היה לדעת, בשיא העונה היבשה, כי הוא יכול לחצות מכשול מים שעומקו 60 ס"מ. כן, הוא אינו ברמה הגבוהה שיש לאחיו הבכירים, אבל בשבילים הוא בבית הרבה יותר מאשר דגמי פנאי מקבילים של מותגי היוקרה. 

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

למרות השם 'ספורט' וגם לאחר הוספת פריטי העיצוב הספורטיביים, כולל ובעיקר החישוקים שגדלו מ-"19 ל-"20, הרכב אינו ספורטיבי ממש, גם לא בהשוואה לדגמי פנאי קרובים. 

בכביש המעוקל, מורגשת רכינת המרכב תחת עומס והדבר דורש הסתגלות בנהיגה שכזאת. עם זאת, גם בגלל ההנעה הכפולה ולאחר שצוברים ביטחון, מגלים כי הרכב מתנהג היטב ומגיב נכון להרפיית מצערת. המומנט הרב יכול לאתגר את האחיזה, בעיקר זו של הגלגלים הקדמיים, אבל הדבר קורה לעיתים רחוקות בנהיגה כזאת וקל לנטרל את הבעיה. ההגה מעט קל והשטח המת במרכז מורגש, כך שזה אינו מהווה בן לוויה לנהיגה ספורטיבית. 

לבלמים פעולה הולמת, מהלך הדוושה ארוך והפעולה רכה, כך שבעומס נדרשת לחיצה נחושה יחסית בתחילת הבלימה.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 

מסכמים

ביחס לדגמים אחרים של לנד רובר, דיסקברי ספורט נראה מושך פחות. חימושו בחבילת 'R-דיינמיק' משפר מאוד את הופעתו, ובהקשר הזה של דגם פנאי של מותג יוקרה, יש לכך משמעות רבה. 

כמו בדגמים אחרים של לנד רובר, דיסקברי ספורט מביא עמו גם את הדבר הערטילאי ההוא הנקרא 'אופי', וזה מהווה את התכונה החזקה שלו. 

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

כך שמדובר בדגם מושך מאוד בעיצובו החיצוני עם תא נוסעים וסביבת נהג מושכים מאוד, המעניק ביצועים טובים, נוחות נסיעה ראויה ויכולת דינמית מספקת – ועל כל אלה הוא מוסיף גם שבעה מקומות וגם יכולת שטח טובה מזו של דגמים מקבילים. 

והוא עולה, יחד עם הגג השחור, 473,500 שקלים – וזה מחיר גבוה בכלל, ביחס לדגמי פנאי קרובים של מותגי יוקרה בפרט. עם זאת מדובר בדגם שהוא ייחודי מסוגו הפונה למתעניינים ברכב כזה ויש להם התקציב המדובר.

לנד רובר דיסקברי ספורט – מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי